دنیای خودرو/ تحقیقات نشان داده است ازسال۲۰۱۵ فیات-کرایسلر فورد، دایملر، ب‌ام‌و، تویوتا و جنرال‌موتورز درمیان بزرگ‌ ترین مخالفان تصویب قوانین سخت‌ گیرانه برای کاهش آلاینده‌ها بوده‌اند

براساس تحلیل‌های صورت‌گرفته درخصوص شیوه‌هایی که شرکت‌های بزرگ خودروسازی برای دور زدن اقدامات عملی درخصوص حذف گازهای گلخانه‌ای به‌کار می‌گیرند، مشخص شده است اکثر خودروسازان جهانی درفهرست مخالفان اقدام دررابطه بابحران تغییرات اقلیمی قرار دارند.

تحقیقات نشریه «گاردین» حاکی از آن است که بااینکه مهره‌های فعال درصنعت خودرو به‌ظاهر بیانیه‌هایی را درحمایت از اقدامات عملی برای کاهش آلاینده‌ها همچون الکتریکی‌سازی منتشر می‌کنند، ظرف چهارسال گذشته میلیون‌ها دلار را درخفا صرف به‌چالش کشیدن طرح‌هایی کرده‌اند که درراستای کنترل گرمایش جهانی مطرح شده‌اند.

اقدامات مخفیانه
این مساله به‌رغم تمامی هشدارهای صورت‌گرفته دررابطه بامساله‌ بغرنج تغییرات اقلیمی مطرح می‌شود.
تحقیق مزبور به‌عنوان بخشی از پروژه‌ موسوم به‌«Polluters» توسط موسسه اینفلوئنس‌مپ انجام شده که یک گروه تحقیقاتی مستقل است.
شواهد و مستندات باارزیابی اندازه‌ هرشرکت خودروسازی و میزان فعالیت‌های آن‌ها درخصوص اعمال نفوذ برمقامات جمع‌آوری شده است.
محققان ده‌ها هزار بیانیه، اعلامیه‌های مربوط به‌خط‌مشی‌ و سیاست‌ها و کم‍پین‌های مختلف ۲۵۰شرکت و انجمن‌های تجاری فعال درحوزه‌های مختلف را مورد بررسی قرار داده‌اند.

این تحقیق نشان داده است ازسال۲۰۱۵ فیات-کرایسلر، فورد، دایملر، ب‌ام‌و، تویوتا و جنرال‌موتورز درمیان بزرگ‌ترین مخالفان تصویب قوانینی بوده‌اند که کشورها را دررسیدن به‌محدوده دمای ۱.۵درجه‌ای تصویب شده درتوافق پاریس کمک می‌کردند.

براساس تحقیقات ظرف چهارسال گذشته اعمال فشارها ازسوی خودروسازان درایالات‌متحده و اروپا درجهت مانع‌تراشی، به‌تعویق انداختن و دور زدن اقدامات برای اصلاح و کاهش آلاینده‌ها ازسوی صنعت حمل‌ونقل بوده است که درمجموع مسئولیت انتشار ۱۵درصد از گازهای گلخانه‌ای را درسراسر جهان برعهده دارد.

تاثیر بر استانداردها
ازدیگر اقدامات خودروسازان تلاش برای کاهش روند الکتریکی‌سازی بوده است.
«ادواردکالینز»، نویسنده کتاب «خط‌مشی رد کربن» دراین‌باره گفته است: «شرکت‌ها تاثیر فراوانی بربرنامه‌های مربوط به‌تغییرات اقلیمی دارند و این اثرگذاری نه‌فقط ازطریق انتشار فیزیکی آلاینده‌ها، بلکه ازطریق تحت‌تاثیر قرار دادن سیاست‌های دولت‌ها و حکومت‌ها درخصوص تغییرات اقلیمی صورت می‌گیرد. صنعت خودرو برای کاهش میزان آلاینده‌ها و همچنین پایین آوردن میزان مصرف محصولات خود، باقوانین و استانداردهای سخت‌گیرانه‌ای روبه‌رو شده است. اما خودروسازان ازطریق لابی‌گری، گذار صنعتی را که به‌مصرف میزان بالایی ازنفت احتیاج دارد، به‌تعویق انداخته‌اند».

نشریه گاردین برای گزارش خود باتمامی کم‍پانی‌های مذکور تماس گرفته و اکثر آن‌ها اذعان کرده‌اند که به‌کاهش آلایندگی و گذار به‌سوی مدل‌های پاک‌تر متعهد هستند، اما همچنین این شرکت‌ها اعلام کرده‌اند باید درعین‌حال سایر فاکتورها ازجمله واقعیت‌های بازار، ترجیح مشتریان و توسعه زیرساخت‌ها را نیز درنظر بگیرند.

فورد منکر هرگونه سنگ‌اندازی درتصویب استانداردهای سختگیرانه درایالات متحده شد. این شرکت به‌توافق اخیرش باایالت کالیفرنیا برای بالاتر بردن سطح استانداردهای مصرف‌سوخت و کاهش آلاینده‌هایش اشاره کرده است.

موسسه اینفلوئنس‌مپ ۳۳ شرکت را به‌عنوان اصلی‌ترین مخالفان اقدامات عملی برای کاهش آثار تغییرات اقلیمی شناسایی کرده است که درمیان آن‌ها شش شرکت خودروسازی قرار دارد و مابقی شرکت‌های فعال درزمینه تولید نفت و گاز و انرژی هستند.

تلاش‌های شرکت‌های خودروسازی را برای اعمال نفوذ بابررسی اهداف کشورها برای حذف موتورهای احتراق‌داخلی می‌توان مشاهده کرد: هلند و نروژ سال۲۰۲۵، آلمان و چین سال۲۰۳۰ و فرانسه و انگلستان سال۲۰۴۰ را به‌عنوان سال‌های پایانی موتورهای درون‌سوز معرفی کرده‌اند.

به‌گفته کالینز درمیان شرکت‌های آمریکایی، فیات-کرایسلر به‌عنوان سرسخت‌ترین مخالف تصویب استانداردها و قوانین سخت‌گیرانه بوده است.
این شرکت «مهره‌ای کلیدی» درتلاش‌های صنعت‌خودرو برای تضعیف و ازبین رفتن استانداردهای خودروهای پاک درآمریکا بود که توسط «باراک‌اوباما» مطرح شده بودند و میزان صرفه‌جویی درمصرف سوخت را تا سال۲۰۲۵ به‌دو برابر می‌رساند.

با افزایش نگرانی‌های جهانی درخصوص آثار مخرب تغییرات اقلیمی، انتشار چنین گزارش‌هایی می‌تواند تاحد زیادی به‌قیمت تحت‌تاثیر قرار گرفتن اعتبار و آبروی خودروسازان مطرح شود و یقینا اعتراضات به‌کم‍پ‍انی‌هایی که باتصویب قوانین جدید مخالفت می‌کنند تاحد زیادی افزایش خواهد یافت.


ما را در کانال «آخرین خبر» دنبال کنید